Canada, 2e week

Vrijdag, het begin van de tweede week in Canada. Wat gaat de tijd snel! Al zoveel gedaan en nog zoveel te zien.

Vandaag hadden we een hele dag omdoor Ottowa heen te lopen en van alles te bekijken. Het weer was gelukkig beter dan gisteren, slecht een enkele bui werd er voorspeld. En gelukkig klopten de voorspellingen, de ochtend hadden we in ieder geval droog. Deze hebben we gebruikt om Ottowa's beroemde Parliament Hill, vlakbij Rideau Canal, op te lopen en alle historische gebouwen daar te bekijken. Op de heuvel staat onder andere het parlementsgebouw van Canada (wat niet zo vreemd is met die naam) en de Peacetower. Ergens deed dit een beetje denken aan de Big Ben in Londen. Op het plein voor het parlement staan vele standbeelden van mensen die iets voor Canada hebben betekend in de geschiedenis.

Vanaf Parliament Hill kun je een stukje doorwandelen naar de Canadian Court en een  prachtige kerk aan de andere kant van de weg.

Je kunt er ook voor kiezen de trap naar beneden naar de sluizen te nemen. Dit hebben wij gedaan. Daar bevind zich een museum over de geschiedenis van Canada. Omdat het inmiddels wel regende zijn we hier naar binnen gegaan. Het is een aanrader. Je wordt meegenomen door de eeuwen en de opbouw van de stad Ottowa. Je kunt je hier makkelijk een uur vermaken. Wat ook nog mooi is om te bekijken - als je er dan toch bent hè - zijn het oorlogsmonument en het Chateau Laurier Hotel.

Na het museum zijn we Byward Market nog even in geweest, maar alleen het overdekte gedeelte.

Toen was het alweer tijd om te eten. We zaten tussen de honkbalsupporters, blijkbaar was er een superbelangrijke wedstrijd... wisten wij veel.

Zaterdag was het supermooi weer, zo'n 25 graden in de middag. We hadden een boottocht over de rivier geboekt. We moesten in de namiddag nog een stukje hardlopen, dus onze beentjes verdienden wat rust. Om bij de boot te komen moesten we de brug oversteken van het Ontario gedeelte van de stad naar het Quebec gedeelte. Een leuke wandeling met prachtig uitzicht over de rivier.

De boottocht showde ons de National Gallery, het beeld van Samuel Chaplin, Rideau Falls, het huis van de premier en nog een aantal dingen die we gisteren lopend ook al hadden bekeken, zoals de sluizen en parlementsgebouwen.

Omdat we toch moesten wachten op de wedstrijd zijn we lekker in een parkje gaan zitten aan de rivier.

En toen was het tijd om de startnummers op te spelden. We hadden de auto in eenparkeergarage bij Byward Martket gezet, waardoor we ook gelijk door dit gedeelte van de stad liepen. In de Lonely Planet staan hier al lovende verhalen over en er is ook echt niks van gelogen. Wat een leuke sfeer hangt daar zeg. Allerlei culturen en verschillende kleine winkeltjes en restaurantjes in één wijk gepropt. Het ruikt er heerlijk, de sfeer is er goed en je kunt je shopperhart ophalen. Voor wie nog naar Ottowa gaat... hier moet je echt even doorheen lopen.

De hardloopwedstrijd voer ons langs het Rideau Canal, ook een bekend deel van Ottowa. We kunnen niet anders zeggen dan dat we het hele centrum van de stad hebben gezien.

Tijd om in de auto te stappen en naar Mont Tremblant te rijden. Daar aangekomen was het toch druk in het vakantieoord. Maar wel erg gezellig druk. Het was ook daar heerlijk weer, dus we hebben onze spullen uit de auto gehaald en zijn op een terrasje gaan zitten. Wij kwamen de avond wel door!

Ook de tweede dag in Mont Tremblant was het stralend weer. Mont Tremblant is een typisch vakantieoord, in de winter is het een wintersportdorp en in de zomer maken wandelaars, golfers en fietsers dankbaar gebruik van de faciliteiten. Van het hotel hadden we 2 passen gekregen om met de skilift de berg op te kunnen. Dit is 1 van de hoogste bergen van Canada. Het uitzicht was adembenemend. Je hebt een prachtig uitzicht over een enorm uitgestrekt gebied met bossen en meren, echt geweldig. Wat minder geweldig was, waren alle muggen bovenop de berg. Het stikte ervan en natuurlijk hadden wij onze spray in de auto liggen... zo handig.

Na wat mooie foto's van het uitzicht zijn we weer met de lift naar beneden gegaan. Het was echt even alsof ik op wintersport was, maar dan zonder sneeuw. Vanuit de lift zagen we een waterval, daar zijn we ook nog maar even heen gelopen. Het was slechts een paar meter de berg weer op. De waterval lag een beetje verscholen in wat bosjes en wat niet groot, maar een geluid dat er al van zo'n ding afkomt. Dat belooft wat voor de Niagara watervallen!

Beneden in het dorp zijn we op een terras gaan zitten en daar hebben we ons een flinke tijd vermaakt. Het eten en drinken in Canada is echt heel goed. Ik gok dat we ook 3 kilo p.p. zwaarder terug gaan komen. But who cares, het is vakantie.

Na een tijdje zijn we weer aan de wandel gegaan en stuitten we op een meer. Ook hier zijn we gaan zitten om van de zon, het water en de watersporters te genieten. Zo'n dagje lummelen tussendoor is heerlijk.

Mont Tremblant is echt een heel leuk gebied, wij zaten in een skidorp, autovrij. Omdat we in het weekend aankwamen was het heel druk en levendig. Het dorp had een eigen Starbucks, Beaver Tail en tal van eigen winkeltjes en horeca gelegenheden. Alles was ook vrij lang open. De prijzen lagen hier wel weer wat hoger dan wat we tot nu toe hebben gezien.

De laatste dag in Mont Tremblant was wat minder. 's Ochtends was het droog en hebben we een kort rondje hardgelopen. Vanaf de middag begon het te regenen en dat hield ook maar niet op. Koud was het trouwens niet. Gelukkig waren we hierop voorbereid. Gisteren hadden we een dagje welness geboekt. Op ongeveer 10 minuten van ons hotel lag een kleine spa. We begonnen daar met een relaxation massage en daarna konden we gebruik maken van de 2 sauna's en warm waterbaden. Het was niet groot, maar het was allemaal wel goed geregeld. De lunch was heerlijk, handdoeken zaten al bij de prijs in en voor een badjas betaalde je een nette toeslag en geen €40 zoals je in Nederland wel eens hebt. Ook was water en thee helemaal gratis, wat prettig is als je veel moet drinken na zo'n sauna. Ook prettig voor sommige mensen... badkleding verplicht.

Na een paar uurtjes hielden we net voor gezien, nog even wat eten in het skidorp en het werd tijd om ons alweer voor te bereiden op een vertrek de volgende ochtend.

Wat ons vandaag opviel was dat o.a. de Starbucks al om 17:00 gesloten was. Iets wat wij echt wel jammer vonden, wij hadden om een uur of 19:00 zin in koffie. Maar ja, geen hoogseizoen en geen weekend en de levendigheid was gelijk een stuk minder. Mocht je hier heen willen, doe dat dan in het weekend of hoogseizoen.

Dinsdag reden we van Mont Tremblant naar de middle of nowhere voor ons gevoel. Via een zandpad (ja, echt) kwamen we bij een groot huis met allemaal kleine huisjes eromheen. Ons volgende verblijf. Wij hadden verwacht dat we meer in het dorp Saint-Alexis-des-Monts zouden zitten, maar dat dorp lag kilometers verderop.

Nadat we ons hadden geinstalleerd zijn we wel naar het dorp toegereden. Een heel klein plaatsje met een bank en 2 supermarkten. Dat was het zo ongeveer. Het had ook wel wat. Net als het hotel, dat had ook wel wat. Het was een plek waar vooral buitensporters kwamen. Ook niet zo gek, het lag in het bos, met een gigantisch meer. Hikers, watersporters en wildspotters kunnen zich daar helemaal uitleven.

Wij als beginnend wildspotters ook door begeleid op berenjacht te gaan. Met een busje werden we een stukje het bos ingereden en vanaf daar was het nog een klein stukje lopen.

We hebben gewoon 2 beren gezien, in het wild, met maar een paar meter tussen ons en de beer. Dat was zo gaaf!

Eenmaal terug hebben we nog in het zwembad en de hottub gedobberd om vervolgens te gaan slapen.

Woensdag was weer een reisdag. Op naar Quebec city. Een ritje van zo'n 2,5 uur als je in één keer doorrijd, maar niet als je Bianca en Rowan heet. De eerste stop was voor koffie, daar was in het hotel nog niet in voorzien. De tweede stop was om de koffie juist weer te lozen, iets waar je ook niet aan ontkomt.

Vroeg in de middag kwamen we in Quebec aan. Nadat we waren ingecheckt en onze spullen hadden gedumpt, zijn we richting het ommuurde, oude centrum gereden. Wat een leuk centrum heeft deze stad. Je komt ook echt binnen via een poort, wat aangeeft dat je in het oude gedeelte zit. Het zijn hier allemaal hele leuke straatjes vol met mooie histrorische gebouwen, eettentjes, HEEL VEEL eettentjes (echt, als je hier verhongerd doe je iets verkeerd) en boetiekjes met kleding en sieraden. Maar het meest opvallende was nog de kerstwinkel, die hier het hele jaar open is. Hier hebben we een middag de toerist uitgehangen door overal foto's van te maken. Vanaf de oude muur heb je ook prachtig uitzicht over de rivier. Ten slotte hebben we op een terrasje wat gegeten.

's Avonds nog een testrondje hardgelopen, sinds Mont Tremblant heb ik een dikke voet, en toen nog even chillen en de dag was weer voorbij.

Donderdag een volle dag in Quebec. Op een paar kilometer van ons hotel bevond zich een waterval die 30 meter hoger is dat de Niagara's. Daar zijn we 's ochtends heen gegaan. Eigenlijk best vreemd, net buiten de stad heb je dus een enorme waterval, Parc de la Chute Montmorency. Wanneer je ervoor kiest om alles goed te bekijken, dus ook het museum, ben je er wel eenpaar uurtjes zoet. Vanaf het museum kun je lopen over de waterval. Met een trap ga je richting een brug die helemaal over de waterval is gebouwd. Zorgt voor mooie plaatjes zeg maar. Vervolgens loop je om de waterval heen weer naar beneden. Ook van daar af kun je prachtige foto's maken van de waterval en het bos eromheen. Mocht je het willen en net weer laat het toe, kun je ook een trail omhoog doen of met een zipline over de waterval. Mocht je daar geen behoefte aan hebben, pak je gewoon de skilift omhoog. Deze luie weg hebben wij gekozen.

De middag hebben we weer in het centrum besteed. We hebben gegeten bij een superleuke Italiaanse tent. Daarna zijn we naar Battlefields Park gegaan via één van de langste trappen van Noord-Amerika.

In de Lonely Planet lazen we ook nog iets over een hippe buurt iets verderop, daar gekeken, maar we vonden er weinig aan. Achteraf gezien waren we daar gisteren ook al per ongeluk geweest. Wat ons inmiddels wel opviel, was dat we nog nergens een H&M ofzo hadden gespot. Onder het genot van een cappuccino hebben we de dames van de koffietent uitgehoord over dit bijzondere feit. Het bleek dat de 'hippe, grote' concerns ergens anders in de stad zaten. We kregen het adres en zijn in de auto gestapt. Daar aangekomen waren we heel blij voor de inwoners van Quebec dat ze ook gewoon een Zara en H&M hadden. Dit winkelcentrum bestaat uit 3 aan elkaar gegroeide panden en is immens. Ben je een echte shopper, kun je je hier ook een dag vermaken. Wederom ook hier weer veel eten, honger hoef je tijdens het shoppen niet te lijden. Ook wij hebben de avond hier volgemaakt en zijn vervolgens naar het hotel teruggegaan. Morgen begint onze laatste week met een ritje naar Montréal.